Duże auto, pojemne, w dodatku kombi na dużych 18 calowych kołach wygląda imponująco, wręcz niemal jak większy 508 SW. Trzeba przyznać, iż w dodatku doskonale jeździ. Oto PEUGEOT 308 SW z dużym panoramicznym oknem na cały dach. W dodatku ma silnik Pure Tech, który ma mieć niezwykłe wręcz własności ekologiczne.

Zwykle z dużą rezerwą podchodzimy do downsizingu wspomaganego, dużymi, małymi turbinami, jedną, kilkoma lub także sprężarkami mechanicznymi. Zmniejszanie pojemności ma to do siebie, że mimo nawet doskonałego doładowania kiedyś, gdzieś przy dużym obciążeniu, dużej prędkości zabraknie momentu obrotowego lub mocy. Niekiedy jednego i drugiego.

Peugeot 308 SW ma silnik benzynowy 1,2 turbo o mocy 130 KM i 220 Nm momentu obrotowego, z dużą turbiną i intercoolerem. Trzeba przyznać, iż naprawdę daje radę. Jest elastyczny i doskonale rozpędza auto. Co więcej jadąc na tempomacie z prędkościami 70 – 100 km/h potrafi palić 2,7 – 3,8 litra na setkę. Oczywiście niestety przy długim silnym przyspieszaniu będzie to krótkotrwale ponad 20 litrów.

Silnik połączony jest z dobrze zestopniowaną 6-biegową skrzynią mechaniczną. Gdy wciśniemy przycisk sport, zużycie wzrasta nieznacznie, ale za to dynamika wzrasta wyraźnie. Ale średnie zużycie benzyny w mieście na poziomie 6,4 – 7,0 litra wynagradza niedogodności.

Poczucie komfortu w czasie jazdy zwiększa umiejętnie zestrojone zawieszenie. Jest na tyle miękkie, by było miło jechać i na tyle twarde, by auto dobrze wybierało nierówności i nie podpierało się lusterkami na zakrętach. Żadnych dziwnych dźwięków z podwozia nie odbieraliśmy. Mimo, iż auto ma duże 18 calowe koła – bardzo elegancko i sportowo wyglądające – to delikatny i uważny wjazd na krawężnik nie jest problemem. Zaskakująco wysoki jest komfort akustyczny. Doskonale zaprojektowano i sprawdzono nadwozie, by kierowcy i pasażerom nie doskwierał szum opływającego powietrza.

Zaglądamy do środka.

Od razu uwagę przyciąga mała kierownica (32 cm średnicy), nad którą, a nie przez którą patrzymy na czytelny zestaw wskaźników. Obrotomierz kręci się w drugą stronę niż zwykle, a gdy na konsoli środkowej obok lewarka zmiany biegów wciśniemy przycisk sport, to wskaźniki podświetlają się na czerwono.

Materiały użyte na doskonale zaprojektowany kokpit są bardzo dobrej jakości. Plastiki na drzwiach także są przyjemne w dotyku. Fotele doskonale trzymają na boki i nie męczą na długich trasach. Na tylnej kanapie dużo miejsca dla pięciu osób. Bagażnik pojemny i prostokątny – ustawny. W sumie podróżowanie tym autem, dobrze wyposażonym, pojemnym i wygodnym daje dużo frajdy.

Ogólne wrażenie jest bardzo dobre. Francuska firma się postarała. PEUGEOT 308 SW daje frajdę z jazdy, dużo miejsca i jest oszczędny. Nadaje się zarówno do miejskich zadań, jak i długich wypraw. Auto-turystyka go bardzo polubiła.

TEKST, ZDJĘCIA; Mirosław Wdzięczkowski