Elegancja i luksus, ale w każdym momencie drzemie w nim potencjalny terenowy wojownik. MERCEDES GLE 350 D jest przysadzisty, ale duży. Wydłużona linia i duży rozstaw osi z krótkimi zwisami to dominujące cechy sportowej sylwetki tego SUV-a. Natomiast oferujące najwyższy komfort wnętrze z wysokiej jakości wyposażeniem tworzy silne wrażenie przestronności. A na parkingu każdy się za nim ogląda – wszak to Mercedes!
Oferta modelowa niemieckiej marki jest tak bogata, iż przyprawia o zawrót głowy. Należy się mocno zastanowić czego chcemy, a i tak potem będziemy mieli wybór spośród kilku modeli i silników. To niezmiernie cieszy każdego klienta.
Przód auta z wysoko umieszczoną maską z mocnymi przetłoczeniami. Przednia atrapa silnie rozbudowana z dużymi wlotami powietrza, jakby z mocnego auta sportowego. W zderzaku mamy po bokach dodatkowe ogromne wloty. Za to światła przeciwmgłowe przeniesiono wyżej do dużych zintegrowanych lamp przednich. W nich też są składające się z diód LED światła dzienne. Mają one różne ciekawe kształty u każdego producenta. Nie inaczej jest tu. Bok nadwozia ogromny z dwoma klasycznymi przetłoczeniami , ogromnymi 21 calowymi kołami i niskoprofilowymi oponami. Klamki drzwiowe klasyczne jak u Mercedesa. Podobne w dawnych czasach były u Trabanta i Syreny, ale niemiecki producent – i słusznie trzyma się dobrej tradycji. Duże lusterka zawierają w sobie światła kierunkowskazów. Z tyłu duża klapa bagażnika z dzielonymi ogromnymi reflektorami, których większa część jest na błotniku silnie zachodząc na bok. Oczywiście elektryczne otwieranie bagażnika.
GLE ma także duże okna boczne, żadne tam otwory strzelnicze. Szyba przednia i tylna są również ogromne. Daje do doskonałe pole widzenia we wszystkich kierunkach.
Nie możemy oprzeć się wrażeniu, iż auto jest podobne do modelu ML, który święcił sukcesy sprzedaży. Jest jednak większe i posiada nowocześniejszy wygląd.
Mercedes tradycyjnie należy do najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Pod nazwą Intelligent Drive zebrano liczne systemy wspomagania. Ich funkcje dopełniają się nawzajem. Jest sygnalizacja nagłej zmiany pasa ruchu. Aktywny tempomat i czujnik odległości od auta poprzedzającego.
Sterownik Dynamic Select umożliwia wprowadzenie ustawień jazdy z napędem na cztery koła odpowiednich do warunków na drodze i naszych potrzeb. Mamy do wyboru sportowe, komfortowe, zimowe, zorientowane na zimową jazdę, bądź indywidualne. Zmieniają się wtedy takie parametry jak charakterystyka pracy silnika, układu kierowniczego, skrzyni biegów i układu jezdnego.
Można nabyć opcjonalny pakiet techniczny Offroad z programem jazdy Offroad +. Zawiera optymalne ustawienia do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ma również reduktor.
Komfort wnętrza jest niemal niedościgniony. Wyżej jest już tylko S Klasa lub MAYBACH. Drewno na desce rozdzielczej współgra z aluminium. Pozostałe tworzywa użyte we wnętrzu są najwyższej jakości i bardzo miłe w dotyku. Na środku duży tablet. Intuicyjne sterowanie wszystkimi parametrami auta. Dwustrefowa klimatyzacja. Oba przednie fotele z pełną regulacją elektryczną, funkcją masażu, podparciem lędźwiowym i regulacją głębokości siedziska. Nawet dobrze trzymają na boki. Tylna kanapa wygodna i obszerna.
Kierownica duża z pełnym sterowaniem radiem, komputerem pokładowym, może być podgrzewana. Do tego dwa duże okna dachowe.
Krótko mówiąc luksus i wygoda dostosowane są do potrzeb każdego kierowcy, nawet takiego najbardziej wymagającego. Nawet w czasie długich podróży auto nie męczy.
W czasie jazdy absolutnie nic nie skrzypi i nie trzeszczy. Auto jest ciche. Żadne odgłosy z zawieszenia nie dochodzą do wnętrza. Samochód dobrze przyspiesza, ma doskonały, duży moment obrotowy. W trybie sport precyzyjniej działa zawieszenie i układ kierowniczy. Szybciej reaguje na pedał gazu, a wcale nie pali więcej.
Silnik V6 3,0 – wysokoprężny z turbodoładowaniem – umieszczony z przodu wzdłużnie 258 KM przy 3400 obr/min i aż 620 Nm momentu obrotowego przy 1600 obr/min. Ma 24 zawory. Automatyczna skrzynia G-Tronic aż o 9 przełożeniach działa doskonale i płynnie. Wręcz nie wypadało by mieć pospolitej skrzyni mechanicznej.
MERCEDES długo czekał na ten model, lecz GLE będzie godnym następcą sukcesu klasy M. Jest ciekawym i praktycznym pojazdem. A w zanadrzu ma piękny i ciekawy model GLE Coupe.
Tekst, zdjęcia i filmy; Mirosław Wdzięczkowski
Można go porównać pod niemal każdym względem do Infiniti QX70, jednak Infiniti sprawi że poczujemy się wyjątkowo, bo mimo bardzo podobnego wyposażenia i standardu tych aut jeździ na naszych drogach jeszcze niewiele.