Jeśli ktoś jeszcze miał wątpliwości dotyczące sensu wprowadzenia na terenie Centrum Komunikacyjnego nowych zasad parkowania, dzięki tej informacji zapewne zmieni zdanie. Już po miesiącu ich funkcjonowania, głównie za środki pochodzące z opłat pobieranych teraz od kierowców spoza miasta, udało się zmodernizować system monitoringu wizyjnego na parkingach wielopoziomowych. Co powinno ucieszyć nie tylko zmotoryzowanych.

Pisząc przed kilkoma miesiącami o planach zmiany regulaminu korzystania z parkingów, jakimi dysponuje Centrum Komunikacyjne, wskazaliśmy też ich genezę. Chodziło głównie o problemy i oczekiwania legionowskich kierowców, mających kłopoty ze znalezieniem tam wolnego stanowiska. A w obu wielopoziomowych obiektach, przy ul. Szwajcarskiej i Kościuszki, jest ich przecież mnóstwo – blisko 1400. Dotąd rządziła zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Jak wynikało z obserwacji poczynionych przez pracowników zarządzającego Centrum konsorcjum miejskich spółek PEC oraz KZB Legionowo, wielu stałych użytkowników parkingów dojeżdżało swoimi autami z sąsiednich gmin. A ponieważ często robili to wcześniej, w efekcie dla miejscowych użytkowników, zwłaszcza w porannym szczycie, po prostu brakowało już miejsc. Wprowadzenie odpłatności za parkowanie dla kierowców spoza miasta miało tę niekorzystną sytuację zmienić. Miało i po kilku tygodniach widać, że zmieniło – dla legionowian na lepsze.

Nie da się ukryć, że wprowadzenie opłat dla użytkowników spoza Legionowa posiadało też aspekt czysto ekonomiczny. Nakłady ponoszone na utrzymanie całego dworca, a także koszty usuwania dokonywanych tam przez chuliganów zniszczeń są bowiem ogromne i naturalną, nomen omen, koleją rzeczy postanowiono umożliwić partycypowanie w nich klientom spoza miasta. Stawkę 5 zł za dobę parkingową trudno w tym przypadku uznać za wygórowaną. Podobnie pomyślało najwyraźniej wielu okolicznych kierowców, a efekty ich komunikacyjnej aktywności, te finansowe, przyszły bardzo szybko. – Parkomaty na terenie Centrum Komunikacyjnego zaczęły działać 18 września. Zgodnie z przyjętymi przez nas założeniami przychody z płatnego parkowania są i będą sukcesywnie inwestowane w modernizację i poprawę funkcjonowania Centrum. Stąd też pierwsze pozyskane w ten sposób środki zostały przeznaczone na rozbudowę monitoringu – informuje Grażyna Kostera-Kosterzewska, kierownik działu eksploatacyjnego KZB Legionowo

Jaka była największa bolączka konsorcjum zarządzającego Centrum Komunikacyjnym? Wandalizm. Dlatego gdy tylko stało się jasne, że wprowadzony niedawno system poboru opłat działa właściwie i przynosi wymierne korzyści, zadbano właśnie o modernizację funkcjonującego tam monitoringu wizyjnego. A ponieważ w obu miejskich spółkach cenią sobie zdecydowane działania, w ślad za zrobieniem rozeznania na rynku i znalezieniem odpowiedniego, dającego co najmniej dwuletnią gwarancję wykonawcy, pojawiły się pachnące nowością i nowoczesnością konkrety. Ba, kilkadziesiąt konkretów.

Przybrały one postać 40 połączonych w jeden zwarty system kamer o rozdzielczości nagrywania Full HD, które znalazły się w miejscach wskazanych przez konsorcjum zarządzające CK. Zamontowano również niezbędne do ich pracy oprzyrządowanie, między innymi siedem specjalnych szafek na kable oraz urządzenia sieciowe. Wszystkie te tak zwane punkty centralne – z wykorzystaniem istniejących kanałów instalacyjnych – są połączone z serwerownią Centrum w technologii światłowodowej i włączone do wcześniej tam funkcjonującego monitoringu wizyjnego. Teraz, po konfiguracji zakupionych urządzeń, jego operatorzy otrzymują doskonałej jakości obraz z każdej z 42 kamer. Mają też możliwość odtworzenia zarchiwizowanych nagrań z co najmniej 20 ostatnich dni. Taki monitoringowy lifting sprawił, że łatwiej im jest mieć na oku każdy z parkingów i dbać o bezpieczeństwo zostawianych tam przez kierowców pojazdów.

Pierwsze korzyści związane z wprowadzeniem opłat za parkowanie na terenie CK są zatem imponujące. Równie istotne jest to, że nie są to korzyści ostatnie. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Legionowa i mając na uwadze ich bezpieczeństwo oraz wygodę korzystania z Centrum Komunikacyjnego, w przyszłości – ze środków pochodzących z opłat parkingowych – będą realizowane kolejne udogodnienia dla jego użytkowników – zapowiada Irena Bogucka, prezes zarządu spółki KZB Legionowo. Tak czy inaczej, jedno z perspektywy legionowian się nie zmieni. – Dla mieszkańców miasta, którzy złożyli wniosek o wpisanie swojego samochodu do bazy osób uprawnionych prowadzonej przez Urząd Miasta Legionowo, parkowanie w garażach wielopoziomowych oraz na terenach przyległych do centrum pozostanie bezpłatne. Parkują oni za darmo i nie mają obowiązku pobierania biletu parkingowego. Pozostali użytkownicy parkingu, czyli spoza obszaru Gminy Miejskiej Legionowo, zobligowani są do dokonywania opłat za pozostawienie pojazdu. Mogą ich dokonywać w parkomatach zlokalizowanych w ciągu komunikacyjnym prowadzącym na perony lub poprzez aplikację ePARK – dodaje Grażyna Kostera-Kosterzewska.

Na koniec warto przypomnieć, że operatorem systemu parkingowego przy dworcu w Legionowie jest firma Atpark i to do niej należy zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące jego funcjonowania. Można to zrobić przez internet (pod adresem biuro@atpark.pl) lub telefonicznie: +48 335 000 700.

Poprzedni artykułNowa „Miejscowa na Weekend”
Następny artykułPrzez szprychy za kraty
Trudno powiedzieć, czy to wpływ zodiakalnego Koziorożca, ale lubi czasem nabić kogoś na medialne rogi. Starając się przy tym, a to coraz rzadsze zjawisko, nie nabijać w butelkę czytelników. 53-letni chłopiec starannie skrywający swe emocje. Głównie pozytywne. Posiadacz wielu cech, które dyskwalifikują go jako wzór dziennikarza. Mimo to od dwóch dekad dzielnie trwa na legionowskim posterunku.