Na pierwszy rzut oka dokument pod nazwą Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, mającego powstać między Warszawą a Łodzią, nieszczególnie dotyczy mieszkańców powiatu legionowskiego. Nic bardziej mylnego. Teraz mają oni możliwość zajęcia stanowiska w sprawie rozwiązań, które w przyszłości mogą realnie wpłynąć na komfort ich życia.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego przekazano do konsultacji społecznych 10 lutego. Stanowi ono pierwszy dokument strategiczny, który zamyka w ramach określonej przestrzeni zakres inwestycji drogowych i kolejowych niezbędnych dla wzmocnienia krajowej sieci transportowej, w związku z budową CPK. Konsultacje mają dać autorom SSL wiedzę o istotnych uwarunkowaniach występujących na obszarach, przez które będą przebiegały nowe trasy komunikacyjne i w tym zakresie mogą wpłynąć na końcowy kształt inwestycji.

Projekt zakłada, że nie ominą one m.in. gminy Serock. W studium opublikowano grafikę obrazującą przebieg przyszłej drogi krajowej S50, mającej przecinać jej teren w układzie zachód – wschód, przy czym wskazano dwa potencjalne warianty realizacji trasy. Drugim przedsięwzięciem, które w zależności od przyjętego wariantu może biec przez teren gminy Serock, jest budowa linii kolejowej nr 20 relacji Warszawa Choszczówka – Nasielsk. Według zaprezentowanych trzech wariantów trasy, jeden miałby przebiegać w zachodniej części wsi Dębe i Ludwinowo Dębskie, w układzie północ – południe.

Dokument i proponowane w nim trasy nowych dróg i linii kolejowych mają na razie charakter poglądowy. Jak wskazują jego autorzy, uwagi mieszkańców wpłyną na korekty zaproponowanych wariantów, dlatego warto zgłaszać własne spostrzeżenia dotyczące prezentowanych rozwiązań. Niezależnie od tego zaprezentowane przez spółkę CPK materiały są obecnie analizowane przez serocki magistrat, zwłaszcza pod kątem ustaleń obowiązujących na terenie gminy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jak również istniejącej zabudowy i lokalizacji obszarów szczególnie cennych przyrodniczo. Wyniki analiz, w formie uwag, urzędnicy przekażą autorom SSL.

Jeśli chodzi o gminę Wieliszew, wszystkie trzy warianty przebiegu linii kolejowej nr 20 w kierunku Olsztyna mają być realizowane m.in. na jej terenie. W ocenie tamtejszych urzędników z dostępnych planów i naniesionych na nie proponowanych tras linii wynika, że skutki realizacji inwestycji będą dla gminy i jej mieszkańców bardzo negatywne. Każdy z zaproponowanych wariantów podzieli ją blisko 20-metrowym torowiskiem na dwie części, co bez wątpienia pogorszy lokalną komunikację. Na dodatek torowisko będzie obudowane ekranami dźwiękoszczelnymi, co zniszczy rekreacyjno-przyrodniczy charakter okolicy i zmniejszy jej atrakcyjność. Nie wspominając o zagrożeniach dla przyrody. Na dodatek, jak podkreślają urzędnicy, ponieważ planowana inwestycja biegnie przez tereny zabudowane, konieczne mogą się okazać wysiedlenia mieszkańców.

W związku będą oni mogli wziąć udział w konsultacjach ws. Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, które odbędą się 27 lutego o godz. 18.30, w Sali Koncertowej im. K. Klenczona w Wieliszewie. Mieszkańcy będą tam mieli szansę wypełnić ankiety oraz zapoznać się ze stanowiskiem zajmowanym w tej sprawie przez lokalnych samorządowców.