fot. UMiG Serock

Tylu ważnych gości naraz, włącznie z prominentnymi członkami rządu, nie zjechało pod serocki ratusz od dawna. W piątek (7 października) przyciągnęło ich tam niecodzienne, bo przeprowadzone pod gołym niebem, podpisanie umowy wykonawczej między PKP PLK a miastem i gminą Serock, przybliżającej realizację wyczekiwanej przez wielu pasażerów linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.

Kolejnym krokiem na tej długiej inwestycyjnej trasie była właśnie piątkowa umowa dotycząca opracowania dokumentacji projektowej. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe mają przystąpić do uruchomienia procedury przetargowej, dzięki której zostanie wyłoniony podmiot odpowiedzialny za prowadzenie prac planistycznych nowej linii kolejowej. Docelowo połączy ona będący liderem projektu Serock oraz Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz ze stolicą kraju. Jak na razie, w ramach wstępnego studium prognostycznego, wytrasowano trzy warianty, w których projektanci wspólnie z samorządami wypracowali najkorzystniejsze w wielu wymiarach opcje realizacji przyszłej infrastruktury kolejowej. W ramach budowy linii powstanie ponad 70 km torów kolejowych, przeprawa na Narwi, a także, w zależności od wariantu, od 11 do 14 stacji i przystanków.

Budowa tej linii uzyskała dofinansowanie w ramach programu Kolej+, jako jeden z czterech projektów na Mazowszu. Pokryje ono 85 proc. szacowanych na ponad 300 mln zł kosztów prac projektowych oraz wykupu nieruchomości. Ponieważ projekt dotyczy budowy nowej infrastruktury kolejowej, zakres robót wykracza poza ramy programu Kolej+, którego obowiązywanie kończy się w 2028 r. Wedle aktualnych wyliczeń koszty całej inwestycji wyniosą około 2 mld zł. Co istotne, Samorząd Województwa Mazowieckiego zadeklarował już uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji.