Mazowieccy radni nie próżnowali nawet w trakcie wakacji. Podczas pierwszego od wielu miesięcy stacjonarnego posiedzenia sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu zajęli się m.in. bezpieczeństwem na odcinku drogi wojewódzkiej nr 631 przebiegającej przez powiaty legionowski i wołomiński.

Większość uczestników dyskusji była zgodna: aby ograniczyć prędkość i zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, należy na tej trasie wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości. I to właśnie komisja zaproponowała. Zdaniem przewodniczącej Anny Brzezińskiej omawiany fragment DW 631 to jeden z najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w obu powiatach. – Kierowcy mają tam możliwość rozwinięcia nadmiernej prędkości oraz – korzystając z poboczy – wyprzedzania „na trzeciego”. Z drugiej strony, bardzo często tworzą się tam korki i kierowcy próbują potem nadrobić stracony czas – podkreśla radna z Legionowa.

Dane Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji pokazują, że w tym roku nastąpił znaczący wzrost liczby wypadków drogowych, w tym ze skutkiem śmiertelnym. Statystyki mówią już o 11 wypadkach, w których śmierć poniosło 6 osób, a 14 doznało obrażeń ciała. Ponadto doszło tam do 109 kolizji drogowych. Analizy wykazały, że główną przyczyną tych zdarzeń była nadmierna prędkość. Dla porównania, w latach 2018-2020 na tym samym odcinku drogi miało miejsce 797 zdarzeń, w tym 22 wypadki, w których śmierć poniosło 9 osób, a 19 doznało obrażeń ciała.

Zapoznając się z sytuacją na DW 631, członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu przeanalizowali zarazem możliwe sposoby poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu. Jak podkreśla Anna Brzezińska, trwa przygotowanie dokumentacji projektowej do przebudowy tego odcinka drogi. – Będzie ona modernizowana i rozbudowywana, co znacznie poprawi bezpieczeństwo. Musimy jednak zareagować już teraz i poprawić bezpieczeństwo, ograniczając nadmierną prędkość. Właśnie dlatego trwają rozmowy z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, aby wprowadzić tam odcinkowy pomiar prędkości. Liczymy, że to rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo na tej drodze i znacząco ograniczy liczbę zdarzeń, a przez to zmniejszy liczbę ofiar śmiertelnych i rannych – wyjaśnia przewodnicząca komisji. Krótko mówiąc, noga z gazu!