fot. arch.

Ponieważ za udział w rankingach pisma „Wspólnota” samorządy nie płacą, dokonywane w redakcji analizy cechuje pełen obiektywizm. Tym bardziej więc można się cieszyć, że w zestawieniu dotyczącym dopłat do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego Legionowo uplasowało się wśród miast powiatowych na drugim miejscu w Polsce. Z kolei na Mazowszu, także dzięki kolei, odjechało już wszystkim konkurentom.

Kryteria przyjęte w redakcji „Wspólnoty” były tak proste, że do wyłonienia najbardziej „komunikatywnych” samorządów członkowie kapituły dotarli prosto jak po szynach. – Przede wszystkim w rankingu wzięto pod uwagę to, ile konkretna gmina wydaje pieniędzy na transport publiczny w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Oczywiście te dane nie były przekazywane przez nasz urząd. Organizatorzy rankingu zaczerpnęli je bezpośrednio z dokumentów zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej – mówi Kamil Stępkowski z Urzędu Miasta w Legionowie.

Analiza dokonana przez specjalistów z dziedziny transportu i ekonomii wykazała, że w 2019 roku w sferze transportu publicznego Legionowo przeznaczyło na jednego mieszkańca 216 zł. Wyprzedzając pod tym względem między innymi Żyrardów, Ciechanów, Nowy Dwór Mazowiecki i Kędzierzyn-Koźle. – Bardzo się cieszymy, że zostaliśmy dostrzeżeni – pierwsi na Mazowszu i drudzy w skali kraju. To pokazuje, że kierunek, który obraliśmy kilka lat temu, aby wspierać naszych mieszkańców w zakresie wygodnego dojazdu do Warszawy transportem publicznym, się opłacił – podkreśla Piotr Zadrożny, zastępca prezydenta Legionowa.

Niemal z roku na rok wzrasta liczba połączeń kolejowych i autobusowych Legionowa z Warszawą. Więcej jest również bezpłatnych busów dowożących mieszkańców do centrum miasta oraz do stacji kolejowych. – Trzeba pamiętać, że w Legionowie na transport publiczny składa się wiele czynników. To przede wszystkim funkcjonująca na terenie Legionowa już od kilku lat Darmowa Komunikacja Miejska, z której mogą korzystać zarówno mieszkańcy, jak i osoby przyjeżdżające do naszego miasta. Mamy obecnie trzy linie: D1, D2 oraz D3, umożliwiające przede wszystkim łatwy dojazd do Centrum Komunikacyjnego. Staramy się, aby na każdej z nich busy jeździły coraz częściej. Oprócz tego miejski transport składa się również z tak zwanych „elek”, które dojeżdżają do gmin ościennych, oraz transportu autobusowego – dawniej realizowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego, przemianowany niedawno na Warszawski Transport Publiczny. Tych kilka linii pozwala na łatwe i spokojne dotarcie z Legionowa do Warszawy – wylicza Kamil Stępkowski. A zastępca prezydenta dodaje: – Przypomnę, że poprzez Wspólny Bilet dofinansowujemy zarówno linie autobusowe, jak i linie kolejowe – KM i SKM. Dzięki temu nasi mieszkańcy wygodnie i niedrogo mogą dojeżdżać do pracy, do szkoły czy na studia. Myślę, że dzięki temu Legionowo zyskuje popularność także jako miejsce do zamieszkania, bowiem komfortowy dojazd jest w dzisiejszych czasach bardzo istotny.

Póki co, na skutek pandemii, liczba podróżnych spadła. Lecz kiedy znów osiągnie dawny poziom, budowana przez lata sieć dogodnych połączeń będzie już na nich czekać. – A ten system jest przecież większy, bo obejmuje również poruszanie się po mieście, a także dojazd z gmin położonych wokół Legionowa do naszego miasta, gdzie mamy centrum przesiadkowe umożliwiające korzystanie z pociągów jadących zarówno w stronę Warszawy, jak i Ciechanowa – przypomina Piotr Zadrożny. To wszystko sprawia, że luźniej robi się na drogach, a ciężej w portfelach. Zrealizowane przez gminę inwestycje, choćby te przy Centrum Komunikacyjnym, poprawiły też jakość powietrza, jakim oddychają ludzie z Legionowa i stolicy. Tysiące zostawianych tam aut stanowią efekt ekologiczny, który każdego dnia widać gołym okiem. – To są dwa wielopoziomowe parkingi przy stacji Legionowo, to są także parkingi przy pozostałych stacjach. Mamy też system ścieżek rowerowych. To wszystko przekłada się również na ochronę środowiska, albowiem dzięki temu mniej samochodów jeździ po terenie miasta, powiatu i mniej samochodów wjeżdża do Warszawy.

Obok sieci ścieżek rowerowych, które połączyły gminy wokół Warszawy i Zalewu Zegrzyńskiego, Legionowo ma także bezpłatną wypożyczalnię sprzętu rowerowego oraz system płatnych rowerów miejskich ACRObike. Działa w nim również darmowa ładowarka dla samochodów elektrycznych. Co by zatem nie mówić, publiczny transport jest w Legionowie odjazdowy!

Poprzedni artykułNie dali popalić
Następny artykułSparingowy zawrót głowy
Waldek Siwczyński
Trudno powiedzieć, czy to wpływ zodiakalnego Koziorożca, ale lubi czasem nabić kogoś na medialne rogi. Starając się przy tym, a to coraz rzadsze zjawisko, nie nabijać w butelkę czytelników. 50-letni chłopiec starannie skrywający swe emocje. Głównie pozytywne. Posiadacz wielu cech, które dyskwalifikują go jako wzór dziennikarza. Mimo to od ponad dekady dzielnie trwa na legionowskim posterunku.