To kolejny ranking uznanego samorządowego pisma „Wspólnota”, w którym Legionowo znalazło się na topie. W zestawieniu dotyczącym dopłat do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego Legionowo uplasowało się wśród miast powiatowych na drugim miejscu w Polsce, a pierwszym na Mazowszu. Wynik, co by nie mówić, odjazdowy!

Aby uniknąć ewentualnych zarzutów o uznaniowość i stronniczość, ranking stworzono na podstawie twardych danych pochodzących z budżetów miast za ubiegły rok. Jego sporządzeniem zajęli się m.in. specjaliści z dziedziny transportu i ekonomii, biorąc pod lupę wszystkie aspekty lokalnych systemów komunikacyjnych. Jeśli chodzi o główne liczby, dokonana przez nich analiza wykazała, że w 2019 roku w sferze transportu publicznego Legionowo przeznaczyło na jednego mieszkańca 216 zł. Wyprzedzając tym samym np. Żyrardów, Ciechanów, Nowy Dwór Mazowiecki i Kędzierzyn-Koźle.

Prezydenta pierwszego w tej klasyfikacji miasta na Mazowszu ta lokata zbytnio nie dziwi. Potwierdza po prostu to, na co od dawna on i jego urzędnicy pracowali. – Legionowo na przestrzeni minionych lat naprawdę zbliżyło się do Warszawy, dojazd jest szybszy i łatwiejszy. Darmowa Komunikacja Miejska ułatwiła dotarcie do każdej z trzech stacji kolejowych, zaś Centrum Komunikacyjne wraz z parkingami P+R na blisko 1350 miejsc stało się centrum przesiadkowym nie tylko dla mieszkańców miasta, ale i powiatu – mówi Roman Smogorzewski. A tak całą sprawę widzą redaktorzy ze „Wspólnoty”: „Leżące pod Warszawą Legionowo to miasto chyba z najlepszą ofertą komunikacyjną w aglomeracji stołecznej. Dwie linie Szybkiej Kolei Miejskiej, cztery linie autobusowe do Warszawy – w tym jedna nocna! – oraz sieć lokalnych linii dowozowych sprawiają, że może dziś być wzorem dla innych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie polityki transportowej”. Trudno o większy komplement.

Fakty są takie, że z roku na rok wzrasta liczba połączeń kolejowych i autobusowych Legionowa z Warszawą oraz bezpłatnych połączeń dowożących mieszkańców do centrum miasta i do stacji kolejowych. Koszty dopłat do komunikacji zbiorowej ponosi budżet gminy. Do dyspozycji mieszkańców pozostają również połączenia autobusowe linii strefowych (L), linii 723, 731, 736 i N63, serocka lokalna komunikacja autobusowa oraz – oprócz pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich – PKP Intercity. Co więcej, połączenia z lotniskami Warszawa Modlin i Warszawa Chopin oraz stacjami PKP W-wa Wschodnia/Gdańsk/Zachodnia pozwalają na swobodne planowanie dłuższych podróży. A przynajmniej pozwalały – kiedy jeszcze były one możliwe… – Rozwijając ofertę transportu publicznego, nie zapomnieliśmy o ekologii. Dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych i ułatwieniom dla rowerzystów coraz częściej mieszkańcy wybierają właśnie tę formę poruszania się po mieście, co ma wyraźne przełożenie na ochronę środowiska. Wszystkie te elementy potwierdzają, że dywersyfikacja usług związanych z transportem publicznym wpływa korzystnie nie tylko na czas dotarcia w konkretne miejsce, ale też zachęca do korzystania z ekologicznych środków transportu – dodaje prezydent Smogorzewski.

Na terenie Legionowa – miasta będącego liderem projektu unijnego polegającego na budowie systemu ścieżek rowerowych, który połączył kilka gmin i powiatów wokół Warszawy i Zalewu Zegrzyńskiego – funkcjonują również bezpłatna wypożyczalnia sprzętu rowerowego oraz system płatnego roweru miejskiego ACRObike. W mieście działa już także darmowa ładowarka dla samochodów elektrycznych. Nic, tylko podróżować!

Poprzedni artykułCiągnie wilka do sklepu
Następny artykułRemonty w końcówce
Waldek Siwczyński
Trudno powiedzieć, czy to wpływ zodiakalnego Koziorożca, ale lubi czasem nabić kogoś na medialne rogi. Starając się przy tym, a to coraz rzadsze zjawisko, nie nabijać w butelkę czytelników. 49-letni chłopiec starannie skrywający swe emocje. Głównie pozytywne. Posiadacz wielu cech, które dyskwalifikują go jako wzór dziennikarza. Mimo to od ponad dekady dzielnie trwa na legionowskim posterunku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here