Jak w trakcie lipcowej sesji rady powiatu poinformował Daniel Złamal z warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego, w ciągu najbliższych kilku miesięcy nastąpią zmiany w organizacji transportu zbiorowego na terenie powiatu legionowskiego. Będą one dotyczyły zarówno kolei jak i komunikacji autobusowej.

Najbardziej znaczącą zmianą będzie wydłużenie kursowania pociągów Szybkiej kolei Miejskiej linii S3 do Radzymina. Ta wiadomość powinna przede wszystkim ucieszyć mieszkańców gminy Nieporęt, którzy zyskają sprawne połączenie kolejowe ze stolicą. – W związku z tym jako organizator komunikacji kolejowej w postaci Szybkiej Kolei Miejskiej, zamówiliśmy w spółce PKP PLK sloty pociągów na wydłużonej relacji. Będziemy bowiem obsługiwać przystanek kolejowy w Nieporęcie, w Dąbkowiźnie, która też znajduje się na terenie powiatu legionowskiego oraz w Radzyminie, gdzie będzie możliwe zawracanie pociągów – powiedział Daniel Złamal z ZTM w Warszawie. Po wydłużeniu tej linii kolejowej, będzie się musiał zmienić układ połączeń autobusowych na terenie gminy Nieporęt. Zaczną one bowiem pełnić przede wszystkim funkcję dowozową do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. – Pracujemy aktualnie nad tą siatką połączeń gdyż obecne umowy na linie L wygasają z końcem tego roku i chcielibyśmy wraz z nową umową zabezpieczyć tabor i zleconą pracę przewozową już pod kątem nowego układu komunikacyjnego – dodał przedstawiciel przewoźnika.

W związku z wygasającą umową na obsługę „Elek””, zmiany nastąpią we wszystkich gminach, gdzie linie te obsługują komunikację lokalną. Chodzi tu o Jabłonnę, Wieliszew oraz Nieporęt. – Od nowego roku chcielibyśmy wejść w nową formułę organizacji tej komunikacji, żeby objąć jedną umową wszystkie gminy powiatu. W ten sposób będziemy mieć możliwość elastyczniejszego zarządzania pracą przewozową. Po jednej stawce byłoby wtedy rozliczanie usługi, a tabor w zależności od sytuacji i potrzeb mógłby być przerzucany na linie, gdzie nastąpi na przykład jakieś zwiększenie przewozu. To byłaby umowa na okres dwóch lat –powiedział Daniel Złamal. Po tym czasie ZTM planuje podpisać jedną umowę ze wszystkimi gminami podwarszawskiego wianuszka na obsługę połączeń lokalnych. Ma zostać ujednolicony cały tabor, a po wszystkich liniach L mają jeździć fabrycznie nowe autobusy, spełniające kryteria emisji spalin. Nie jest też wykluczone, że nowe „Elki” będą pojazdami hybrydowymi lub zasilanymi gazem. Obecnie przewoźnik prowadzi rozmowy na ten temat z podwarszawskimi samorządami.