Żołnierz Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki st. szer. Oktawia Nowacka została matką chrzestną samolotu VIP Boeing B737-800 „Józef Piłsudski”, który został przyjęty 15 listopada br. w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego Warszawie w obecności ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza.

Samolot VIP Boeing B737-800 to pierwszy z trzech zakupionych przez MON średnich samolotów do transportu najważniejszych osób państwie. Po wylądowaniu na Lotnisku Chopina w Warszawie i po przekołowaniu zgodnie z lotniczym zwyczajem przez kurtynę wodną utworzoną przez wozy lotniskowej straży pożarnej, został on poświęcony przez biskupa polowego WP generała brygady Józefa Guzdka oraz przez zastępcę Prawosławnego Ordynariusza Wojskowego ks. płk. Aleksego Andrejuka i Naczelnego Kapelana Wojskowego – Ewangelickiego Biskupa Wojskowego ks. bp. płk. Mirosława Wolę.

Pierwszemu B737 z 1.BLTr oficjalnie nadano imię „Józef Piłsudski” – biało – czerwoną szarfę zakrywającą wizerunek Pierwszego Marszałka Polski zerwała matka chrzestna samolotu st. szer. Oktawia Nowacka – żołnierz Wojskowego Zespołu Sportowego Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu, pięcioboistka, zdobywczyni Pucharu Świata, medalistka mistrzostw świata, Europy i Polski oraz brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro.

***

Samolot, który wszedł na wyposażenie Sił Zbrojnych RP jest nowym samolotem wyprodukowanym w kwietniu 2017 r. Samolot posiada konfigurację pokładu charakterystyczną dla typowego samolotu liniowego. W kolejnych miesiącach wnętrze samolotu zostanie skonfigurowane na dwie klasy: biznesową i ekonomiczną. Docelowa konfiguracja samolotu, z salonem dla HEAD, oddzielnym pomieszczeniem dla klasy biznesowej, zmienioną konfiguracją klasy ekonomicznej oraz wyposażeniem dodatkowym zabudowana zostanie po dostawie drugiego samolotu BBJ2.
Kolejne samoloty B737, już w wersji BBJ2, mają zostać dostarczone do 2020 roku. Wartość kontraktu na dostawę B737 to 523 mln dolarów – 2,066 mld zł netto, z podatkiem 2,5 mld zł.

Wcześniej, w czerwcu i lipcu 2017 roku zostały dostarczone do 1.BLTr dwa „małe” 16-miejscowe transatlantyckie samoloty dla VIP – Gulfstream G550. Wartość kontraktu na G550, podpisanego w listopadzie 2016 r., to ok. 440,5 mln zł netto, z podatkiem 538 mln zł.

***

Boeing 737-800  to najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski oraz platforma często stanowiąca podstawę dla maszyn stosowanych do przewozów HEAD. Zasięg samolotu umożliwia przeloty transatlantyckie.

Samoloty Boeing które rozpoczną służbę w Polskich Siłach Powietrznych będą wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, m.in. system identyfikacji bojowej IFF, system nawigacji Szakal, łączność satelitarną z możliwością przesyłania danych o klauzuli „tajne” i odbiorniki GPS. Ponadto, na ich pokładzie będzie znajdywał się system podtrzymywania życia. Samolot, umożliwi nie tylko transport typu HEAD, ale również ewakuację, transport żołnierzy czy przewóz rannych na długich dystansach.
Boeing 737-800 posiada wiele ulepszeń, związanych nie tylko z komfortem, ale też z osiągami. Są to winglety na końcach skrzydeł zwiększające zasięg do 5%, większe zbiorniki paliwa do lotów międzykontynentalnych oraz specjalny certyfikat bezpieczeństwa gwarantujący, że w pełni załadowany samolot jest w stanie utrzymać się co najmniej 3 h z jednym sprawnym silnikiem.

Tekst: kpt. Krzysztof Baran, oficer prasowy CSŁiI w Zegrzu/MON
Zdjęcia: MON