Kilka tygodni temu pisaliśmy o nowym przetargu jaki zorganizował Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie na obsługę linii dowozowych zamawianych przez Gminę Wieliszew. Obecnie przewoźnikiem, który wykonuje usługi jest firma PKS Polonus w Warszawie. Pasażerowie niestety narzekają na częste awarie jej autobusów.

Do codziennej obsługi linii L9, L10 i L11 przewoźnik wysyła 8 autobusów marki Carosa i VDL. Od października dwa najbardziej zużyte pojazdy zamieniono na nowsze niskopodłogowe. Jednakże nie ma dnia aby pasażerowie nie skarżyli się na duże opóźnienia lub całkowity brak wykonania połączenia. Takie sytuacje są szczególnie dotkliwe w porannym szczycie komunikacyjnym. Każde opóźnienie czy odwołanie kursu powoduje, że pasażerowie nie zdążają się w Legionowie przesiąść do pociągów SKM czy KM, przez to spóźniają się do pracy. Nie dziwi więc ich złość na jakość usług świadczonych przez przewoźnika. O wielu awariach czy odwołanych kursach informowaliśmy na bieżąco poprzez nasz profil na portalu Facebook.
Jak by tego było mało, autobusy Polonusa uczestniczyły też ostatnio w kilku kolizjach. Pod koniec listopada jeden z kierowców delikatnie otarł się z samochodem osobowym na jednym ze skrzyżowań w Nowym Dworze Mazowieckim. Okazało się, że poszkodowany kierowca samochodu osobowego nie posiadał uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi. Dodatkowo pojazd nie miał aktualnego ubezpieczenia OC, a kierowca i jego pasażer zachowywali się dziwnie. Policjanci postanowili zatrzymać obu mężczyzn i sprawdzić czy nie są pod wpływem narkotyków.
Do kolejnego zdarzenia doszło miesiąc temu w Wieliszewie na ul. Niepodległości, gdzie autobus marki Carosa zderzył się z Volkswagenem. Na szczęście nikt nie został ranny. Jednak kurs, który był realizowany po godzinie 7.00 rano został zatrzymany do czasu wyjaśnienia okoliczności. Spowodowało to, że pasażerowie jadący do szkoły czy pracy, nie dojechali na czas.
Poprosiliśmy PKS Polonus w Warszawie o wyjaśnienie powodów częstych awarii i opóźnień. – Zapewniamy, że wszystkie użytkowane autobusy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przechodzą okresowe (co 6 miesięcy) przeglądy techniczne w wyznaczonych stacjach kontroli pojazdów, dokonywanych przez uprawnionych diagnostów, którzy na podstawie wyników badań dopuszczają je do ruchu, co każdorazowo potwierdzane zostaje wpisem w dowodzie rejestracyjnym – tłumaczy Bożena Sobieska z PKS Polonus. – Problem bezpieczeństwa i jakości świadczonych usług jest dla nas priorytetem, a przedsiębiorstwo, w ciągu ostatnich lat, wymieniło znaczną część stanu taborowego, wprowadzając do obsługi rozkładu jazdy produkty najnowszej generacji pod względem komfortu jazdy, bezpieczeństwa i zaawansowania technologicznego. Zdajemy sobie sprawę, że oczekiwania są większe, ale proszę zrozumieć, że niestety wszystkich autobusów nie jesteśmy w stanie natychmiast wymienić – dodaje.
O ile pasażerowie są wyrozumiali gdy autobus wraca z Legionowa i stoi w korku na wiadukcie nad torami kolejowymi co powoduje opóźnienia nawet 15 minut, to niezrozumiałe jest opóźnienie w relacji od Komornicy (Wieliszewa Plaży) czy Nowego Dworu Mazowieckiego w kierunku Legionowa. Wieliszewska komunikacja cieszy się coraz większą popularnością. Gmina zamawia nowe połączenia, zwiększając ilość kursów. Szkoda tylko, że nie wszystkie są realizowane lub mocno opóźnione.
Czekamy więc na rozstrzygnięcie nowego przetargu, którego wyniki poznamy przed świętami Bożego Narodzenia.

R.N.