Ponad 12 lat aktywnego promowania i wdrażania edukacji włączającej uczyniło z Zespołu Szkół w Łajskach modelową placówkę, docenianą zarówno w kraju, jak i za granicą. Nic zatem dziwnego, że owa „zagranica” – tak jak to miało miejsce 15 i 16 stycznia – często tę wiodącą szkołę odwiedza.

Tym razem w Łajskach odbyła się pilotażowa wizyta przedstawicieli Europejskiej Agencji ds. Edukacji Włączającej i Edukacji ze Specjalnymi Potrzebami, Ministerstwa Edukacji Narodowej, lokalnych samorządowców oraz instytucji wspierających goszczącą ich placówkę oświatową. W bogatym programie wizyty znalazły się m.in. występ szkolnej orkiestry dętej, panel dyskusyjny na temat edukacji włączającej, programowe zajęcia ze specjalistami od logopedii, gimnastyki korekcyjnej czy lekcja w klasie „0”. Analizowana oczywiście głównie przez pryzmat roli asystentów uczniów ze szczególnymi potrzebami.

Podsumowując wizytę, goście wyrazili całkowitą aprobatę dla działań szkoły w Łajskach, docenili też pracę zespołu nauczycieli oraz dyrektora Marka Tarwackiego. Tak więc zauważalna w czołowej szkole gminy Wieliszew konsekwencja w realizowaniu włączającego systemu kształcenia, umożliwiającego integrację na wszystkich poziomach edukacji – zgodnie z ONZ-owską Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, kolejny raz została doceniona. Ponadto goście z Walii, Niemiec i Szwecji zapewnili, że kierunek działań Europejskiej Agencji ds. Edukacji Włączającej i Edukacji ze Specjalnymi Potrzebami jest całkowicie zbieżny z działaniami placówki, świadczącymi o nowatorskim i wybiegającym w przyszłość myśleniu, które już niedługo powinno stać się udziałem całej Europy.

EG/oprac. WS