Od jesieni ubiegłego roku legionowskie starostwo czynni intensywne starania w celu przywrócenia linii kolejowej do Zegrza. Pociągi z Warszawy nad Jezioro Zegrzyńskiej regularnie kursowały jeszcze na początku lat 90 ubiegłego wieku. Niestety w wyniku zmian ustrojowych, połączenie to podzieliło los innych tego typu linii kolejowych i zostało przez PKP zlikwidowane.  

– Chcielibyśmy to połączenie przywrócić, bo coraz więcej mieszkańców chce dojeżdżać koleją do Warszawy. Jest metro, są zupełnie nowe składy SKM i Kolei Mazowieckich i to sprawia, że coraz więcej ludzi chce z kolei korzystać – mówi legionowski starosta Jan Grabiec. Jak jednak wszystko co dotyczy kolei, sprawa nie jest prosta.Aby reaktywacja połączenia kolejowego z Zegrzem stała się faktem, trzeba zrealizować szereg – z pewnością kosztownych – inwestycji. Do zrobienia jest: po pierwsze odbudowa toru na stacji Zegrze na oczekiwanej długości peronu oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowne uporządkowanie nieużywanego obecnie peronu. Po drugie, ewentualna zabudowa czujników zbliżania pociągu, sygnalizacji świetlnej i półrogatek wraz z kablami teletechnicznymi i podglądem działania urządzeń na stacji Wieliszew dla skrzyżowania z droga wojewódzką nr 631. Po trzecie, regulacja i podbicie toru oraz wymiana uszkodzonych podkładów na całej długości linii, remont toru stacyjnego, odbudowa sieci trakcyjnej oraz zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych w rozjazdach prowadzących na tor 2 na stacji Wieliszew. I po czwarte, ewentualna odbudowa sieci trakcyjnej  dla wariantu obsługi linii jednostkami elektrycznymi. – Problemem dzisiaj jest remont tej linii, a konkretnie odcinka z Wieliszewa do Zegrza. Trzeba znaleźć na to środki i przekonać PKP PLK do wykonania tej inwestycji. Problemem dzisiaj jest też wola, czy chęć współfinansowania tych przejazdów. Bowiem dzisiaj kolej jeździ tam gdzie samorządy płacą – dodaje Jan Grabiec.

Jak zapewnia starosta, wszystko jest na dobrej drodze, aby każda z zainteresowanych stron, a więc PKP PLK, przewoźnicy i samorządy zawarły pewne uzgodnienia odnośnie reaktywacji tej linii. A to nie koniec dobrych wiadomości. – Co więcej wiemy, że w nowym RPO, w środkach unijnych na nowy okres finansowania, są pieniądze przeznaczone na rewitalizację i modernizację tego typu linii. Zgłosiliśmy się więc do marszałka województwa i do PKP PLK o podjęcie rozmów na ten temat, tak aby w budżecie samorządu województwa, po stronie unijnej, środki na rzecz modernizacji tej linii zostały zabezpieczone jako projekt kluczowy – mówi Jan Grabiec. Szacunkowy koszt rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza to kwota w granicach 15 – 20 milionów złotych.