W czwartek obronność kraju wzięła górę. Ustępując miejsca komisji wojskowej, powiatowi radni spotkali się w legionowskim ratuszu. Na początku samorządowcy oddali pole tym, którzy regularnie oddają ludziom to, co mają najcenniejszego – własną krew. Później przyszedł czas na realizowanie kolejnych punktów niezbyt długiego porządku obrad.

Jednym z ważniejszych jego elementów było sprawozdanie powiatowego rzecznika konsumentów. Co tu kryć, powiało optymizmem. – Z roku na rok zwiększa się świadomość osób korzystających z porad i informacji, które im przekazuję. Poza tym, że mają większą wiedzę, znają wiele szczegółów sprawy. W związku z tym moja praca wymaga coraz większego profesjonalizmu, wiedzy i dokształcania się – mówi Agnieszka Załuska.

W ubiegłym roku rzeczniczka konsumentów udzieliła ponad 900 porad i podjęła blisko 180, w tym także zakończonych w sądzie interwencji. Ponad 70 z nich zakończyło się sukcesem. Często, co zauważyli także radni, pomocy oczekują seniorzy. – Ważnym problemem jest „naciąganie” ludzi starszych. Głównie poprzez różnego rodzaju prezentacje produktów medycznych lub artykułów gospodarstwa domowego – powiedział radny Wiesław Karnasiewicz. – Byłam kiedyś na takiej prezentacji. Oczywiście proponowano tam podpisanie umowy na korzystnych warunkach, możliwie szybko, z ręki do ręki. Jeżeli chciałam wziąć umowę, zapoznać się z nią i wrócić za godzinę czy dwie, absolutnie nie było o tym mowy – mówiła Agnieszka Załuska. Inna sprawa, że dokładnie czytać trzeba nie tylko to, co na papierze, ale i na monitorze. – Problemy związane z zawieraniem umów przez internet stają się coraz bardziej kłopotliwe dla konsumentów, którzy nie mają świadomości tego, że kliknięcie oznacza zawarcie umowy. To niekoniecznie musi być złożony podpis na dokumencie. Jak z zadowoleniem podkreśla strażniczka konsumenckich interesów, u wielu ludzi kryzys wyostrzył czujność na podejrzanie atrakcyjne promocje. I to akurat może tylko cieszyć.

Okazji nie musieli się natomiast obawiać mieszkańcy, którzy w ubiegłym roku skorzystali z powiatowej promocji na zdrowie. Powodów, jak się okazuje, mieli pod dostatkiem. – Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że mieszkańcy powiatu borykają się z problemami związanymi z nieprawidłowym stylem życia, chorobami układu krążenia, nowotworami oraz z chorobami przewlekłymi – oznajmił radnym Mirosław Pachulski ze Starostwa Powiatowego w Legionowie. I właśnie z nimi wszystkimi, wydając na to 105 tys. zł, urzędnicy pomagali mieszkańcom walczyć. Z powiatowej oferty badań profilaktycznych skorzystało ponad 2645 osób. – Ubiegły rok był najlepszy z dotychczasowych, jeśli chodzi o poziom uczestnictwa mieszkańców w badaniach. Długotrwała akcja promująca program dała pozytywny efekt i w ubiegłym roku mieliśmy zgłaszalność na poziomie powyżej stu procent – podkreśla Pachulski. Biorąc pod uwagę plany na rok bieżący, tendencja powinna zostać zachowana. – W 2013 roku będziemy kontynuować badania, które dotąd cieszyły się największą popularnością. To są badania związane z rakiem u kobiet: będziemy wykonywać mammografię i USG piersi, badania związane z zapobieganiem cukrzycy, to także promowanie aktywności w każdym wieku czy badania związane z problemami kardiologicznymi – zapowiada szef powiatowej promocji. Dalej prowadzona będzie także prozdrowotna edukacja najmłodszych mieszkańców powiatu. Nowość stanowią zaś badania związane z psychoruchowym rozwojem dzieci.