Przed II wojną światową Legionowo było pionierskim ośrodkiem szkolenia skoczków spadochronowych. Już w 1936 r. przy Wytwórni Balonów i Spadochronów przeprowadzono cztery kursy instruktorskie, które ukończyło ok. 60 osób.

Jako pierwsi na przeszkolenie instruktorskie zostali skierowani 7 września 1936 r.: por. Władysław Pionko, st. majster Bolesław Lemański, majster Wacław Maciejewski, majster Ludwik Majchrzak. Część teoretyczna kursu odbyła się w Legionowie 7-8 września i obejmowała: kinematykę i fizjologię skoku, meteorologię oraz konserwację i przechowywanie spadochronów. Część praktyczną przeprowadzono od 10 do 12 września 1936 r. w Szkole Podchorążych Piechoty w Ostrowi Mazowieckiej (istniała tam wieża spadochronowa). Kilka dni później, 23 września 1936 r. instruktorzy LOPP Leonard Dobrowolski i Jerzy Poniatowski wykonali w Legionowie pierwszy w Polsce skok spadochronowy z balonu na uwięzi. W związku z tym do programu szkolenia instruktorskiego przy wytwórni włączono także wykonanie trzech skoków z balonu.

Od 23 maja do 5 czerwca 1937 r. odbył się w Legionowie kurs instruktorski dla 78 skoczków z Wojskowych Klubów Sportowych (WKS). Skierowano na niego ochotników, zarówno oficerów, jak i podoficerów, którzy nie przekroczyli 34 lat. Kurs miał charakter służbowy i był traktowany jako szkolenie wojskowe. Podczas ćwiczeń wykorzystywano balony obserwacyjne na uwięzi, które wznosiły się nad port balonowy i poligon 2. Batalionu Mostów Kolejowych (obecnie osiedle Piaski). 8 sierpnia 1937 r. dla słuchaczy VI kursu spadochronowego LOPP oddano do dyspozycji balon na uwięzi „BD” 1. kompanii obserwacyjnej.

Legionowscy baloniarze stworzyli także zaplecze techniczne dla pierwszego masowego desantu (60 skoczków) nad Wieliszewem, który odbył się 5 września 1937 r. Jego kierownikiem był mjr S. Mazurek. Na miejscu skoków, pomiarów meteorologicznych dokonali dwukrotnie o godz. 8.00 i 10.00 żołnierze z Legionowa pod kierunkiem sierż. P. Kozłowskiego. Ponadto dla celów informacyjno-porządkowych komendant parku 2. BB, kpt. F. Hynek wyznaczył dwie półciężarówki i 20 szeregowych. Skierowano ich na stację Poniatów, gdzie mieścił się punkt widokowy desantu. Ogółem skoki obejrzało ok. 10 tys. widzów z prezesem LOPP gen. L. Berbeckim na czele. Pociągi do Wieliszewa przeżyły istne oblężenie, co potwierdziło znaczenie propagandowe przedsięwzięcia. Zdjęcia z pokazów spadochronowych, które wykonał J. Ryś zostały opublikowane w większości polskich dzienników. Najbardziej znane przedstawia 60 skoczków na tle chmur.

Fot. Broszura mjr Stanisława Mazurka, kierownika WBiS pt. „Spadochron jego budowa i zastosowanie”.

Fot. Opakowanie spadochronu polski „Irvin” wyprodukowanego przed II wojną w Legionowie, Muzeum WP

Fot. Skoki wykonywano z balonów obserwacyjnych na uwięzi nad poligonem 2. Batalionu Mostów Kolejowych w Legionowie (obecnie osiedle Piaski).

1 KOMENTARZ

  1. Witam. Mam taką prośbę do Pana,szukam wszelkich informacji na temat Wojsk Balonowych z Legionowa ponieważ w tej jednostce przed drugą wojną światową służył mój dziadek Bolesław Lemański.Poszukuje również wszelkich publikacji związanych z tą jednostką jak i z osobą mojego dziadka,którego nie dane było mi nigdy poznać ponieważ z wojny już nie wrócił.Mój dziadek mieszkał na terenie tej jednostki wraz żoną i córką (moja mama).Dziękuje i pozdrawiam.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.