Przemysł motoryzacyjny wkroczył w przełomową fazę. Wyzwania energetyczne, coraz ostrzejsze wymagania w zakresie ochrony środowiska. W tej sytuacji samochody 
z napędem elektrycznym stają się przyszłościowym rozwiązaniem, które w najbliższym czasie umożliwi zaoferowanie użytkownikom gamy pojazdów bardziej przyjaznych dla środowiska.

Firma Renault, będąca prekursorem w tej dziedzinie, wprowadzi na polski rynek w ciągu jednego roku 4 modele aut w 100% elektrycznych: jesienią 2012 r. Fluence Z.E. i Kangoo Z.E., a w 2013 r. Twizy i ZOE – pierwszą tak szeroką gamę dostępnych dla wszystkich aut elektrycznych.

 

Wynajem akumulatora

W Renault własność pojazdu i własność akumulatora zostały rozdzielone. Przy zakupie samochodu z gamy Z.E. klient nie nabywa zamontowanego w nim akumulatora. Jego właścicielem pozostaje Renault poprzez swoją filię RCI Banque. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztu zakupu auta z napędem elektrycznym. Klient podpisuje umowę abonamentową, która za przystępną cenę daje mu gwarancję dostępu do zawsze gotowego do użytku akumulatora (o pojemności ładowania zawsze powyżej 75% pojemności znamionowej).

Assistance

W ramach umowy abonamentowej na akumulator i niezależnie od rodzaju wybranego ryczałtu, właściciel Renault Z.E. ma zapewnioną pomoc techniczną 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na wszelkiego rodzaju usterki. Powyższa pomoc obejmuje zarówno usterki związane z autem, jak też z silnikiem i akumulatorem. Obejmuje ona również wyczerpanie się akumulatora, w przypadku którego auto klienta jest odholowywane do dowolnego, wybranego przez niego punktu ładowania w promieniu 80 km. Klient będzie mógł także skorzystać z oferty tymczasowego zastępczego środka transportu (samochód zastępczy, taksówka) lub z noclegu.

Przegląd samochodu z gamy Z.E.

Punkty eksperckie Renault Z.E. (w Polsce powstaną 4 punkty do końca 2012 roku) są organizacyjnie oparte na istniejących już punktach serwisowych Pro+, czyli sieci dedykowanej klientom instytucjonalnym i skonstruowanej wokół koncepcji „one stop shopping” – „wszystko w jednym miejscu”. Centra te dysponują warsztatami przystosowanymi do naprawy pojazdu elektrycznego.

Wyjazd przekraczający dzienny zasięg

87% dziennego przebiegu w Europie wynosi mniej niż 60 km*. Jednak przy wyjazdach w dalekie trasy przekraczające zasięg samochodu z gamy Z.E. (185 km w cyklu mieszanym NEDC dla modelu Fluence Z.E. oraz 170 km w cyklu mieszanym NEDC dla modelu Kangoo Z.E.), właściciel auta elektrycznego może korzystać z preferencyjnych stawek wynajmu aut z silnikiem spalinowym. Zwiększanie zasięgu samochodów elektrycznych i rozbudowa sieci ogólnodostępnych punktów ładowania powinny w ciągu kilku najbliższych lat umożliwić autom tego typu pokonywanie dłuższych tras. Jednocześnie mając świadomość ograniczonego zasięgu samochodów z napędem elektrycznym, Renault wprowadza tzw. gwarancję mobilności, niezależnie od celu podróży. Klient gamy Z.E. uzyskuje prawo do krótkoterminowego wynajmu samochodów spalinowych na preferencyjnych warunkach (do 10% rabatu w agencji) przy wyjazdach w dalekie trasy. Usługa ta będzie dostępna w agencjach Avis i Europcar, dysponujących wystarczająco gęstą siecią punktów na obsługiwanym terenie. Usługa będzie dostępna za pośrednictwem „Moje Renault”, ze strony internetowej renault.pl. Płatności z tytułu wynajmu będą odbywały się w agencji lub przez Internet, 
z chwilą skorzystania z usługi.

Ładowanie

Przewód dostarczany z samochodem z gamy Z.E. jest zgodny z normą obowiązującą w kraju sprzedaży pojazdu. W Polsce w przypadku przewodu do okazjonalnego ładowania EVSE – standardowa wtyczka z uziemieniem, w przypadku przewodu do ładowania z wyspecjalizowanych punktów ładowania samochodów – wtyczka Mennekes. W przypadku ładowania samochodu za pomocą wtyczki EVSE w standardowym gniazdku, czas ładowania wynosi 10-12 godzin. Natomiast korzystając z wyspecjalizowanych punktów akumulator zostaje naładowany w ciągu 6-9 godzin. Inteligentna nawigacja satelitarna Carminat TomTom® Z.E. LIVE, dostępna seryjnie w samochodzie Renault Z.E., odnajduje punkty ładowania akumulatorów. Wystarczy jechać wyznaczoną trasą, by dotrzeć do najbliższej stacji ładującej.