Mity dietetyczne

0
591

1.Czy świeże warzywa zawierają więcej witamin niż mrożonki?
Tak jest tylko w przypadku, gdy warzywa trafiają na nasz stół bezpośrednio z ogródka. Zazwyczaj odbywają długą drogę od producenta do konsumenta a w konsekwencji dochodzi do utraty witamin.

Mrożonki zazwyczaj mrożone są natychmiast po zbiorze, przez co w znacznym stopniu zachowują swoją wartość odżywczą. Ważne aby produkty mrożone gotować krótko
i od razu bez wcześniejszego rozmrażania.
Zimą, kiedy nie mamy warzyw prosto z grządki, mrożonki są dobrą alternatywą.

 

 

2.Czy kawa jest niezdrowa?
Kawa jest źródłem antyoksydantów z grupy polifenoli czyli związków, które
w organizmie człowieka neutralizują wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie się komórek, niektóre procesy nowotworowe czy powstawanie miażdżycy naczyń krwionośnych. Regularne picie kawy pozytywnie wpływa na: koncentrację, wydolność fizyczną, pamięć, przyczynia się do zachowania sprawności umysłowej w późnych latach życia.
Kofeina natomiast może działać drażniąco na układ pokarmowy i pita w dużej ilości przyczynia się do występowania uczucia niepokoju, drżenia rąk czy bezsenności.
Picie kawy maksymalnie dwóch do trzech filiżanek, pozwala uzyskać jej pozytywne efekty.

 

3.Ostatni posiłek o 18:00? O której godzinie zjeść ostatni posiłek?
Każdy z nas funkcjonuje inaczej, dlatego nie można ustalić konkretnej godziny ostatniego posiłku. Zaleca się jednak aby spożyć go ok. 2-3 godziny przed snem. Ważne jest również aby nie był on ciężkostrawny i zbyt kaloryczny.

4.Masło czy margaryna?
Masło: jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak A, D, E. Zgodnie z zaleceniami powinny je jeść małe dzieci gdyż zawarty w nim cholesterol odgrywa ważną rolę w budowaniu układu nerwowego dziecka.
Na niekorzyść masła można zapisać jego złą smarowność (zimne masło jest zbyt twarde) oraz to, iż jest źródłem tłuszczy nasyconych, które w nadmiarze korelują z chorobą wieńcową serca.   
Margaryna: jest źródłem pożądanych w diecie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które wykazują działanie przeciwzapalne i antyagregacyjne a także obniżają stężenie triglicerydów w surowicy krwi.
Wybieranie margaryny miękkiej zamiast masła pomaga zmniejszyć w diecie zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, których nadmiar jest podłożem chorób układu sercowo naczyniowego.
Ważne aby unikać margaryn twardych (pakowanych w papierku) utwardzanych starą metodą czyli przez uwodornienie, gdyż są one źródłem tłuszczy trans, które powodują wzrost stężenia we krwi tzw. „złego” cholesterolu LDL , obniżają tzw. „dobry” HDL i mają działanie kancerogenne.